Kategorier
Arbeidsliv Selvstendig næringsdrivende

Hva jeg lærte av å droppe markedsføringen og ha fokus på kunderesultat.

Når jeg logger meg på Linkedin eller Facebook raser det inn med annonser og meldinger fra markedsføringseksperter som skal fortelle meg hvordan jeg via deres systemer kan skape kø av kunder. Jeg skal bare ta noen kurs, sette opp en smart trakt, automatisere mailene mine og bruke ca 70% av arbeidstiden min på instagram innlegg med personlig preg og livesendinger for å få potensielle kunder inn i trakta. Jeg har prøvd dette, og dette er hva jeg lærte av det:

Når du ikke får tid til å følge opp kundene du har, så har du skapt deg et problem du definitivt bør kvitte deg med.

Jeg vet ikke hvordan det er for deg, men for meg har dette kundejaget og markedsføringen rundt det hele vært energitappende til tusen. Jeg har følt at jeg må skape, dele og være tilstede der det er mulig for å bli sett. Jo større internett har blitt jo vanskeligere har det vært å være synlig.

Jeg kan virkelig relatere til kundene mine som leter etter en kjæreste via nettdatingapper eller nettdatingsider. For 10 år siden gikk man gjennom alle de potensielle matchene på nettsiden i løpet av en helg, nå klarer man å kave seg gjennom 10% på en måned, hvis man er på 24/7.

Det er lett å hive seg på ekspertene som forteller deg hvordan de har lykkes å bli synlig. Samtidig er det utrolig viktig å huske på at deres drømmekunde er desperate folk som deg. Som skal leve av mennesker på internett. Vi er nok litt mer mottagelige for den hjelpen enn mange av de kundene vi ønsker å ta betalt fra.

Jeg sier ikke at trakter og smarte gratis løsninger for å vise produktet og tjenesten din ikke funker, jeg vil bare vise verdien av å tenke litt over hva som er viktigst å bruke tiden på, kontra det vi kanskje tenker og tror ved å se på disse løsningene som presenteres til oss hver dag.

Jeg føler ikke at alle kursene jeg har tatt eller alt jeg har brukt tiden min på har vært bortkastet med tanke på kunnskapen jeg har opparbeidet meg ved å prøve å feile. Jeg har bare forstått at de raske løsningene jeg var ute etter ble tidstyver som brukte av tiden jeg egentlig burde brukt på noe annet. Kundene mine.

Jeg ble plutselig dratt inn i en boble hvor jeg følte at jeg for å bli sett på som troverdig i mitt fagfelt måtte ha et visst antall følgere. At det var det folk så på når de skulle velge noen som de stolte på for å utføre den jobben de ønsket gjort. Samtidig går vi som skal lykkes på nett å betaler flere tusen kroner for å lære av noen som ikke har et konsept de har lykkes med tidligere. Konseptet deres er å lære oss hvordan lykkes fordi de har lykkes med å lære oss hvordan lykkes. Uten at egentlig så mange lykkes av det.

Er du fortsatt med?

Ja for det er pokker meg ikke lett å henge med i svingene. Hvem har egentlig lykkes med det de lærer oss å lykkes med, og hvor mange av de som de lærer opp har egentlig lykkes i ettertid?

Det var når jeg begynte å reflektere over dette at jeg våknet og begynte å stole på meg selv som dyktig på mitt felt, og ha fokus på resultat kontra aktivitet.

Vår frykt for å ikke kunne betale regningene våre får oss til å hele tiden søke etter flere kunder for å skaffe mer inntekt, og ofte glemme kundene vi allerede har i prosessen. Det jeg har funnet ut etter å ha blitt slått konkurs en gang, nesten konkurs en annen gang og ha fått inkassegjeld som får økonomene til å miste nattesøvnen er at det ikke er så farlig som vi tror.

Det er verre at kundene dine ikke føler de får den oppfølgingen de fortjener og valuta for sine penger.

Kundeoppfølging av kunder er blitt viktig for meg, og oppfølging er det jeg ser de fleste markedsføringsekspertene glemmer å lære oss opp i. Fordi de gjør det ikke selv. De følger ikke opp kundene sine når de har tatt kurset og jobben slik de anser det er gjort.

Da fyker de rundt i sine kanaler og markedsfører for å fylle opp nye kurs. Drar frem et par av de gode casene år etter år for å bevise at systemet de har funker, og kjører rund dansen en gang til.

Når vi skal lære av de som gjør det slik, hvordan skal vi da lære å passe på at våre kunder får det resultatet de er ute etter?

Jeg ble flau når jeg innså hvordan jeg holdt på.

Det er aldri noe gøy å innse at man har styrt på og tenkt helt feil. Samtidig er det aldri for sent å snu, og det er bare å endre løsningen man har sett for seg, hvis den ikke gir resultatet man er ute etter.

Jeg gikk på en måte inn i mine egne råd til kundene mine og begynte å kjenne etter på hva jeg kunne gjøre annerledes for å få den arbeidsmetoden jeg trivdes med som også gav kundene mine det resultatet de var ute etter.

Hva hadde jeg savnet fra disse ekspertene jeg hadde betalt masse penger til for å hjelpe meg lykkes?

Oppfølging.

Så jeg la ned facebook siden min. Gjorde om instagram kontoen min til privat. La ned nettkurset som skulle bygge opp databasen min av potensielle kunder og hadde 100% fokus på kundene mine.

Det som er sikkert hos meg i alle fall, er at når kundene mine fikk resultater så hadde det en mye større markedsføringsverdi enn noe av det jeg hadde gjort for å samle opp potensielle kunder de siste årene.

Det fikk meg også til å innså at 95% av de jeg hadde gitt 70% av tiden min til aldri ville bli mine kunder.

Så mitt råd er:

Drit i markedsføringen, fokuser på å skape gode resultater som gir gode resultater og kundeanbefalinger. Jungeltelegrafen er fortsatt den viktigste kanalen for å få nye kunder. Ting har ikke endret seg selv om vi har flyttet inn på internett. Raske løsninger for å spare deg tid tar som regel vekk fokus fra det du egentlig burde bruke tiden din på. Kundene dine.

PS: Det finnes dyktige mennesker der ute som kan ta for seg markedsføringen din for deg, hvis du føler at du trenger det. Deleger alt av oppgaver du kan delegere for å fortsette å ha fokus på kundene dine. 90% av tiden din bør etter min mening brukes på å skaffe kundene dine det resultatet de er ute etter. Og det er faktisk markedsførerne sin jobb å gjøre også for deg, hvis du er deres kunde.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.