Kategorier
Inkasso Samfunn Samfunnet Selvfølelse

Kjøp nå, betal senere. På tide å fjerne muligheten?

I følge en artikkel i E24 fra 14 desember i fjor har nordmenn svimlende 57 milliarder i misligholdt gjeld og en kvart million nordmenn har betalingsanmerkning. Les artikkelen her. I ett land hvor så mye bestemmes av strenge regler og lover for borgernes beste, mener jeg det er på tide å sette strengere krav på kredittmulighet og mindre muligheter for norske borgere å pådra seg gjeld de ikke klarer å betjene. En av disse mulighetene er i mine øyne muligheten til å kjøpe varer de ikke kan betale med en gang.

La oss snakke om dette med å kunne betale med faktura etter at man har mottatt varene.

Jeg har ikke noe i mot faktura i seg selv. Det jeg har noe i mot er muligheten vi har til å få noe vi ikke har betalt for, og i mange tilfeller egentlig ikke har råd til å betale for.

En ting er å få faktura når du har vært hos legen eller når du har benyttet deg av en annen tjeneste hvor regningen kommer i ettertid. Det må være mulig å kunne gå til legen selv om man ikke har penger på konto der og da. På samme måte som vi må kunne få muligheten til å benytte oss av psykolog, advokat eller andre nødvendige tjenester selv om vi der og da ikke har mulighet til å betale for det.

Men når det er snakk om kjøp av varer som klær og sko, er det egentlig nødvendig å få varene før vi har betalt for dem? Staten er lovpålagt å hjelpe alle norske borgere ha det mest nødvendige, og det mest nødvendige får man penger til å kjøpe. Dermed er det ikke slik at vi har behov for faktura for å etterskuddsbetale klær sko og andre handelsvarer som vi innimellom er nødt til å skaffe oss. Det finnes også mange muligheter til å få nødvendige klær og utstyr via venner eller veldedige ordninger.

Argumentene nettbutikkene hadde tidligere med tanke på frykt for å legge igjen kortdetaljer holder heller ikke lenger mål. Det finnes mulighet for nettbutikker å ta betaling via VIPS og man kan også få faktura som forskuddsbetales eller man kan betale direkte via nettbanken.

Så hvorfor har vi egentlig denne faktura og nedbetalingsordningen i dag?

Det er en veldig god rapport om inkassoloven fra 2020 som jeg anbefaler alle å lese. Les den her.

Rapporten viser en god oversikt over hvor inkassokravene kommer fra. men også hvor store beløp det er snakke om at hovedkravet er når det kommer til inkassobyråene.

Dette synes jeg er interessant å se på med tanke på de som fører gjelden fra sitt eget selskap, og videre til inkassobyråene. Hvis handelsnæringen ikke hadde lov til å legge på gebyrer eller selge gjelden videre til inkassobyråer, ville de da fortsette å gi kunder mulighet til å betale via faktura og få varene før de hadde betalt?

Nei jeg tror ikke det. Ingen ønsker å sitte igjen som svarteper. Men i dag er det forbrukerne som gjør det og det synes jeg kanskje ikke er helt rett det heller.

Vi kan selvfølgelig snakke om at alle disse menneskene burde visst bedre, og de burde ha satt av penger til disse kjøpene, men samtidig må vi også tenke på hvorfor de har hatt muligheten til å handle på denne måten og om den muligheten egentlig bør være lov.

Hva kan gjøres?

Jeg er ingen økonom så dette er langt fra mitt fagfelt, og jeg vet at det er nødvendig med kjøp og salg for at samfunnet skal drives fremover. Men i mine øyne er det pr i dag for mye fokus på inkassoselskapene som den store stygge ulven. Jeg ønsker at vi heller rette blikket mot der hvor problemet oppstår. Ved selve handelen. Det er kanskje på tide å få handelsnæringen til å skaffe pengene sine på en annen måte enn å gjøre folk til gjeldsoffer.

  • Hva er det som gjør at de som handler uten å ha råd til det handler?
  • Hva påvirker dem til å gjøre det kjøpet?
  • Hvem er ansvarlig for det kjøpet som blir gjort, når de som ikke har mulighet egentlig får den muligheten.

Fakturakjøp, avdragsordninger og kredittkort gir folk mulighet til å handle uten penger. Heftige markedsføringskampanjer som spiller på menneskers følelser og psykologiske behov bidrar til lyst på å handle produkter de egentlig ikke trenger.

Disse to elementene er det handelsnæringen som står for. Burde da ikke de også stå litt til ansvar for den gjeldsproblematikken som vi har i Norge pr i dag? Markedsføring, greit, men det å få varer man ikke har betalt for, fordi man kan selge fakturaen videre å la noen andre ta ansvaret for den, er det greit?

Hvis handelsnæringen ikke hadde lov til å legge på gebyrer eller selge gjelden videre til inkassobyråer, ville de da fortsette å gi kunder mulighet til å betale via faktura og få varene før de hadde betalt?

Og hvis disse ordningene skal fortsette, fordi handelsnæringen er avhengig av dette for å «lure» til seg salgene de trenger for å få det hele til å gå rundt…. Hva kan vi ellers gjøre for å finne en løsning på dette økende problemet?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.