Kategorier
Arbeidsliv Selvstendig næringsdrivende

Kjære selvstendig næringsdrivende på Facebook. Ikke gjør dette!

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett selvstendig næringsdrivende kommentere om sine bøker, sine helsedrikker, sine kurs eller sine reiser i andres poster. Jeg får helt noia. Fordi jeg var slik selv også, og det gav ingen verdi. Hverken til de som leste kommentaren eller til bedriften min. Det handler om å forstå at facebook og andre sosiale medier ikke er en frisone hvor alle kan løpe rundt å rope høyt for å overdøve hverandre. Det er som en skoleplass eller et event hvor folk har taletid. Du bør tenke gjennom hvor du blander deg inn og hvordan du gjør det, også når du er på nettet.

Ta hensyn til andre menneskers private sfære også online.

De fleste som bruker facebook bruker det for å være sosial. Det er derfor det heter sosiale media. Det er definitivt også en arena for bedrifter å markedsføre (det er det facebook lever av) men pass på at du ikke mikser de to områdene på en dårlig måte.

Du har en fantastisk mulighet til å nå ut til nye mennesker. Enten ved å markedsføre via annonser, eller ved å bygge opp nettverket ditt og la flere se deg og bedriften din slik. Du trenger dermed ikke å invadere eksisterende eller potensielle nye venner siden facebook statuser med markedsføring for deg selv.

Når du legger ut en kommentar i en av vennene dine sin post med noe som faktisk er markedsføring for din bedrift så tenker jeg 🙈🙈🙈 Det hjelper ikke at du i kommentaren også kommer med smisking til den du poster kommentar til, det gjør det hele bare verre.

Jeg har vært der. Tro meg jeg har vært der. Det eneste jeg fikk ut av det var mindre synlighet og mindre kunder. Folk er ikke dumme. Folk er rimelig smarte. Og smisking er det verste de vet.

Du ville aldri stormet opp på en scene og avbrutt noen som var midt i en tale for å markedsføre dine produkter, i virkeligheten. Så hvorfor gjør du det på nettet?

La andre sole seg i glansen!

Når noen legger ut et innlegg så holder de en tale. Innleggene til folk er deres taletid. Om det er bilder fra ferien, et bilde av teamet som har det hyggelig på jobb, eller om det er en mening de ønsker å dele.

Vi elsker sosiale medier fordi der får vi plassen vi som mennesker har behov for å ha. Vi trenger alle anerkjennelse. Vi trenger alle å bli sett.

Den beste følelsen i verden er å få den anerkjennelsen og synlighete uten å måtte spisse albuene og bli mye av oss selv for å bli hørt. Janteloven står sterkt og på sosiale medier har det blitt akseptert at man kan skryte og dele fra sin egen side.

Når du da invaderer deres post med snakk om deg selv, henvisning til noe du har gjort med bedriften din eller andre ting som fjerner oppmerksomhet fra personen og det som blir vist frem,så blir det helt feil.

Vi liker å lese om dagene til andre. Vi liker å se hva de jobber med og hvordan de jobber. Vi liker kundehistorier og vi liker resultater. Del det på din profil heller. Bruk så noe av den ekstra tiden du plutselig får (og du kommer til å bli overrasket over hvor mye ekstra tid det er) til å se om det er noen som ikke har fått den anerkjennelsen de fortjner som du kan anerkjenne.

Bruk tiden din til å gi verdi. Få vist deg frem som et hyggelig støttende og motiverende menneske som man har lyst til å se mer av, ikke mindre av.

God sommer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.